Kde se vzala, tu se vzala vláknina

Kde se vzala, tu se vzala vláknina. Zcela jistě nemá smysl Vás zbytečně zatěžovat chemickým složením, nicméně spousta z Vás určitě ví, že pojem vláknina potravy zahrnuje celulózu, zvláštní druhy škrobů a jiných dlouhých sacharidů (to jsou ty s tím dlouhým řetězcem), které patří do velké skupiny tzv. polysacharidů.

Kde se vzala, tu se vzala vláknina. Zcela jistě nemá smysl Vás zbytečně zatěžovat chemickým složením, nicméně spousta z Vás určitě ví, že pojem vláknina potravy zahrnuje celulózu, zvláštní druhy škrobů a jiných dlouhých sacharidů (to jsou ty s tím dlouhým řetězcem), které patří do velké skupiny tzv. polysacharidů.

Dříve ovšem byla za vlákninu považována jen nerozpustná (hrubá) vláknina, která má sice schopnost vázat vodu, ale v trávicím ústrojí nebobtná a není dále zpracovávána trávícími enzymy (což má velice podstatný význam, čtěte dále). Až později byla pod pojem „Vláknina“ zahrnuta i další nestravitelná (relativně) složka potravy, která disponuje vysokou schopností vázat na sebe vodu a tím bobtnat (pektiny, slizy apod.) nebo se úplně rozpustit. Vzájemný poměr obou nestravitelných složek, tedy nerozpustné (hrubé) vlákniny a rozpustné (bobtnající) vlákniny, se přitom v různých potravinách značně liší.

Oba 2 typy vlákniny jsou částečně rozkládány bakteriemi, které osídlují tlusté střevo (rozpustný typ již předtím v tenkém střevě pomocí trávících enzymů), přičemž vznikají mimo jiné tzv. mastné kyseliny s velmi krátkým řetězcem, které mají další obrovský význam v regulaci metabolismu a také při hubnutí (viz dále).

Množství vlákniny, které je v organismu (trávicím ústrojí) aktivně rozštěpeno, závisí nejen na typu vlákniny, ale především na přítomnosti těch správných baktérií v tlustém střevě (probiotických bakterií, viz článek na našem Facebooku). Přičemž množství rozštěpené vlákniny ve Vašem střevě se může podle složení Vaší střevní mikroflóry pohybovat v rozmezí od 10% až do 70%, což tedy určuje, kolik je Váš organismus schopen mastných kyselin s velmi krátkým řetězcem (někdy v prodeji pod názvem tzv. jablečný ocet), které se podílejí na regulaci metabolismu a hubnutí, vyrobit.

V této souvislosti je potřeba zmínit a zopakovat tedy fakt, že vláknina je zároveň „lahůdkou“ pro Vaše osobní probiotické bakterie (bifidobakterie apod), které se vlákninou ve Vaší potravě v podstatě krmí a živí, a tím navzájem zvyšují (umocňují) své pozitivní působení na Váš organismus. Vláknina je potravou pro Vaše správné bakterie a zvyšuje jejich počet a bakterie tímto mechanismem vyrábí z vlákniny složky, které pozitivně regulují Váš celkový metabolismus. Toto je skutečně skvělá symbióza.

Odborníci se shodují na tom, že denní doporučený příjem vlákniny činí 37-50g/den, ale pro zachování ochranného účinku na zdraví stačí denní příjem okolo 30-35g, přičemž, a to je velice důležité, by měl poměr nerozpustné a rozpustné vlákniny ve stravě činit přibližně 3:1. Denní příjem vlákniny se přitom v ČR se odhaduje na 10-15g/osobu/den. Máme tedy co dohánět.

Správný obsah vlákniny ve stravě je pro člověka velice důležitý, nedostatek ve stravě může mít mnoho nepříznivých vlivů na lidské zdraví a může přispívat ke vzniku mnoha onemocnění degenerativní povahy, jako je ...

  • cukrovka, protože vláknina příznivě reguluje metabolismus a vstřebávání sacharidů v organismu
  • zvýšená hladina cholesterolu, protože vláknina snižuje jeho vstřebávání a tím zlepšuje jeho metabolický obrat
  • srdečně cévní onemocnění a obezita (metabolický syndrom), protože vláknina reguluje metabolismus a snižuje příjem látek tukové povahy z potravy
  • dna, žlučníkové kameny, protože vláknina „vychytává“ z potravy látky, které tato onemocnění mohou způsobit
  • zánětlivá onemocnění tlustého i tenkého střeva, hemoroidy a další žilní onemocnění, protože vláknina čistí trávicí ústrojí a působí jak proti zácpě, tak proti průjmu, prostě optimalizuje trávení

Na druhé straně je potřeba si uvědomit, že nadměrný denní přísun nerozpustné vlákniny (otruby) nad 60-70g/den může v organismu snížit vstřebávání některých látek, vitamínů a léků a proto je vhodné léky případně další doplňky stravy brát nejméně 2 hodiny po nebo hodinu před použitím většího množství vlákniny.

Vlákninu lze našemu organismu dodat jak z potravy, z celozrnných obilovin, ovoce, zeleniny, brambor či luštěnin tak z doplňků stravy, v tabletové nebo sypké formě.

My jsme používali sypkou vlákninu „psyllium“ (osemení jitrocele indického), která naprosto ideálně splňuje výživová doporučení a poměr nerozpustné a rozpustné vlákniny v ní obsažený činí přibližně 3:1. Protože na výživu s vyšším obsahem vlákniny není dle odborníků vhodné přejít náhle a je dobré a vhodné nechat Vašemu trávicímu ústrojí čas se na obsah vlákniny ve stravě přizpůsobit, začali jsme nejdříve používat 1 čajovou lžičku psyllia denně. A to tak, že jsme ji rozmíchali v tekutině (ne horkém čaji) a poté vypili nalačno přibližně ½ hodiny před obědem a zapili ještě stejným množstvím tekutiny bez psyllia.

Poté jsme další týden zvýšili příjem v jedné dávce na 2 čajové lžičky ½ hodiny před obědem (nalačno). Další týden (3.) jsme již používali 2 čajové lžičky rozmíchané v cca 250ml (nebo prostě v hrnku) tekutiny 2x denně, a to tak, že dopoledne před obědem, a poté ½ hodiny nalačno před večeří.

A jak to dopadlo?

Někomu obecně trvalo, než si jeho organismus na vlákninu zvyknul (přibližně týden), a její používání provázely vedlejší účinky spojené s jejím pozitivním působením, jako je plynatost, případně nepravidelná stolice. Ale někomu vyhovovala ihned. Nyní vyhovuje všem. Komplexně se nám zlepšilo a upravilo trávení, vymizel nám pocit „nafouknutého břicha“, cítíme se líp, a jsme rozhodnuti v doplňování psyllia pokračovat.

Na trhu existuje spousta doplňků stravy s obsahem psyllia (tj. s obsahem nerozpustné a rozpustné vlákniny přibližně 3:1), jak v tabletové tak sypké formě. Ochucené i neochucené. Speciální na hubnutí s obsahem ananasu nebo čistící s obsahem červené řepy.

Kdykoliv zavítejte do kterékoliv z našich lékáren, my Vám komplexně poradíme.

Děkujeme za Vaše přečtení a Like:-)

PharmDr. Radan Schiller. Ph.D.
www.lekarnici95.cz

Zpět na přehled článků

Klientská karta

Nechte si v naší lékárně vystavit klientskou kartu a čerpejte finanční bonusy, které pro Vás máme připravené...

 

více jak 1 500 léků* bez doplatku

sleva z doplatku až 50% pro všechny zákazníky po předložení klientské karty